Khamis, 27 Januari 2011

pengalaman... ngheee...

patutnya dah lama aku start ngajar tapi tak sedia...gemuruh tu tak mau lepaskan aku. ke aku yang masih tak sedar diri, aku pun tak pasti. nyatanya isnin baru ni aku dah start mengajar. kuliah yang sepatutnya dua jam jadi setengah jam saja sebab aku betul-betul rasa macam syok sendiri kat depan tu. tahula budak tahun satu...tapi dah semester dua...haii...penat rasa fikirkan anak-anak zaman sekarang. kekadang terfikir juga, agaknya, nila balasan sebab dulu pun tak bagi perhatian kalau kelas yang bosan sikit...setengah jam mula ja segar, tu pun kalau yang setengah jam, kekadang, dalam sepuluh minit pertama saja dapat tumpukan perhatian, selebihnya, aku buat taik mata. lani, terimalah. sama saja macam aku dulu. hmm...cuma bezanya aku dulu nak keluar ke, apa ke, bagitahu, at leasst angkat tangan supaya tak la tetiba saja tengok budak bangun dan tinggalkan kelas. haish...susah nak tegur tapi kena jugala tegur. nanti terus ditinggalnya kelas aku semua orang.

mula nak ngajar tu, buat-buatla soalan konon budak menjawab. hampeh, memasing pandang hang aku saja. last-last aku juga yang jawabkan...esok, kena paksa depa. kalau tak, potong markah. rasanya tak salah guna kuasa kan? salah satu cara juga tak? dah syok ngajar, tak taula kalau syok sendiri. tak kisahla kan, pelan-pelan hilangla kot gemuruh aku ni. ceh...memula tengok pointer dia mcam boleh kontrol powerpoint dari jauh. ceh, sekali lagi hampeh. tak boleh pun.....makanya terpaksala aku berulang alik ke papan putih dan meja komputer...kalau tak, nak explain tanpa melukis ni susah juga. haish....lagi satu, aku dah standbyla masa-masa hiburan untuk budak-budak tu dengan video-video berkaitan, tapi....huuuu...sekali lagi, frust....fakulti saja sains komputer, tapi video tak boleh nak dibuka sebab memang dia tak letakkan perisian yang membolehkan video dimainkan kecuali flash. dahla aku pun jahil dalam bab-bab komputer ni. kalau aku mahir, bolehla juga kodek sini sana bagi boleh juga mainkan video. haish...dah satu lagi medium pengajaran (betul ke medium?) aku terpaksa diabaikan....jadinya tinggal guna powerpoint sajala tanpa animasi yang dapat memudahkan pemahaman. camana? sabar sajala..


harap kuliah esok berjalan lancar. harap sangat kuliah dapat jadi macam kuliah cikgu yang gambar kecil kat sebelah ni. dia antara pengajar favourite aku. aku rasa, kuliah atau kelas dia seronok sangat. ...dapat ilmu macam-macam. terima kasih cikgu....klah, nak sambung studi pulak ni...esok tak tau pulak nak ajar apa. babai....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan