Ahad, 6 Januari 2013

daun yang jatuh tidak pernah membenci angin






buku ni dah lama aku habiskan bacaannya tapi tak terulas sebab ke'em'man yang sangat kuat. Sekarang dah mula kerja, pandai pula rajinkan diri. Hee...buku ni buku Tere Liye yang pertama aku baca. Mula cerita agak slow, jadi aku agak mengambil masa untuk sesuaikan diri dengan penulisan dia, memahami Bahasa Indonesia yang bukanlah bahasa aku, dan cuba mencari di mana sedapnya buku ini. Sehari, dua hari tiga hari, masuk hari keempat aku sudah tidak mampu menolak ke tepi buku ni. Terus aku gagahkan diri membaca hingga akhir. Hasilnya?  Huhu..sedihnya..terkesan sampai ke malam. Hee..sorila encik suami, hati ni lembut sangat.. teremosi pulak. Baca buku ni terasa macam akulah watak utamanya (hee...lainla..dia digambarkan sebagai cantik sangat dan aku biasa-biasa saja tapi comel kata dia. Hee...alhamdulillah..). Hep! sambung balik. Tak sia-sia aku kirim pada Pak Adhi masa dia balik ke kampungnya di Jakarta (kot..).

Cerita dia mudah sangat, kisah dua beradik miskin yang kematian bapa. Tinggal dengan emak, dan mengamen (minta duit sambil menyanyi atau menghibur orang tu)untuk mencari rezeki. Berjumpa dengan seorang pemuda yang akhirnya mengambil mereka berdua untuk tinggal bersamanya apabila emak mereka meninggal. Lelaki yang mereka panggil "malaikat' itu terjatuh cinta pada si kakak dan si kakak juga punya rasa yang sama tapi bila "malaikat' yang mereka panggil 'Kakak' tu mengambil keputusan melawan rasa hati dan terlalu memikirkan "APA ORANG KATA" andai rasa hatinya diteruskan menyebabkan aku terus melekat dengan buku ni. Hmm..kesudahan yang sangat menyakitkan hati. Malas aku nak tulis panjang-panjang sebab aku rasa sesiapa yang nak membaca, baik jangan tahu kesudahannya dulu (nanti tak emosi..atau aku yang terlebih emosi? hee..). Jadi, belilah. Tak rugi.

1 ulasan:

  1. ya!!!buku ini memang best.gaya bahasanya sngt mudah difahami walaupun didalam bahasa indonesia. ceritanya indah sekali..

    BalasPadam