Isnin, 8 November 2010

kucing

tiga hari yang lepas, aku dan suami menjadi 'nenek' dan 'atuk' kucing. hehe...empat ekor kucing yang selamat dilahirkan mak kucing tu. hmmm...sukanya aku tak terkira. semalam, makanan dia habis, tapi dah beli yang baru. semalam juga mak kucing tu asyik nak dibelai. dia mula mencium bila disuakan muka. sukanya aku....comel sangat. bila tengok dia rasa satu perasaan sayang yang tak tahu nak cakap macam mana. sebelum ni, aku bukanlah seorang pencinta kucing. sekadar memberi makan bila kucing datang kat tepi tingkap  dapur. lama-kelamaan, aku sentiasa sediakan makanan untuk kucing yang seekor ni. entah bila timbul sayang dan rasa nak bela, jadi, bila nampak dia dah sarat sangat, kami sediakan dia bakul untuk berehat, tapi dia masih datang dan pergi. hinggalah dia mula sibuk mencari tempat untuk beranak...agaknya lah..xda pengalaman pun, cari serba sedikit kat internet, daptlah maklumat kata kucing ni suka beranak kat tempat gelap. jadi kami letakkan bakul tu bawah katil bilik tengah.

jumaat lepas, dia asyik tidur, aku takut sangat kalau-kalau dia dah nak mati ke apa ke, hari tu tak ada makanan, asyik bagi dia makan jemput-jemput ja..(hee...makan juga dia. lapar sama kot).. jadi, malam tu, aku ajaklah suami pergi kedai carikan makanan dia, masa masuk nak bg makanan tu, ingatkan dia berak, sebab busuk sangat, aku pun nak marahla. aku tarik bakul dia. terkejut aku, tengok ada ketulan berkilat macam pisang (bilik gelap, malas nak buka lampu). tetiba teringat, tah-tah dia dah beranak, keluarla aku bagitau suami...hee...malam tu, tak senang duduk suami aku, kejap-kejap menjengah bilik, kejap-kejap menjengah..hai...sampaila hari ni, kucing tu lebih manja dengan suamiku daripada aku. sebabnya, aku suka bising dan agak kasar dengan dia (kata suami akula, aku rasa dah habis baik dah aku jaga dia). hee... tak kisahla, janji aku dah berjaya buat kucing tu beranak kat umah...dapat juga kawan berbual kala suami aku pi kerja siang hari.

terima kasih abang, benarkan sayang bela kucing tu

mak kucing

anak-anak dia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan